Stacja Kontroli Pojazdów

Zadzwoń do nas: 75 773 3419 

E-mail: madamotoas@gmail.com

Mada-Moto oferta

Geometria 3D Mada-Moto BogatyniaPosiadamy sprzęt do geomeri w samochodach osobowych i dostawczych. Progeo 3D jest polsko-włoskim przyrządem do kontroli geometrii ustawienia kół. Urządzenie produkowane jest w kooperacji z renonowaną włoską firmą Corghi i służy do pomiarów samochodów posiadających obręcze w zakresie średnic 10" ÷ 25" (w zależności od
stosowanych zacisków). Przyrząd ten 
wyposażony jest w dwie kamery IR oraz cztery pasywne ekrany pomiarowe, które w przeciwieństwie do tradycyjnych zespołów 

pomiarowych z kamerami CCD lub  czujnikami rezystancyjnymi nie posiadają żadnych elektronicznych 

Geometria 3D Mada-Moto Bogatynia

komponentów. Ekrany te wykonane są ze specjalnych tworzyw kompozytowych i dzięki temu zajmują 

mało miejsca, odznaczają się bardzo małym ciężarem oraz odpornością na uderzenia, co gwarantuje niezawodność w użyciu i komfortową obsługę nawet w najbardziej wymagających warunkach pracy. Kąty są mierzone przy pomocy kamer umieszczonych poza obszarem roboczym operatora, co czyni cały 

system bardziej niezawodnym.

 

 

 

Geometria 3D Mada-Moto Bogatynia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Auto SwiatKiedy i jak należy ustawić geometrię? 

Auto Swiat ustawienie geometrii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli auto ściąga, nierównomiernie zużywa opony albo ma za sobą wymianę któregoś z kluczowych elementów podwozia, trzeba będzie ustawić geometrię. Sęk w tym, że nie każdy mechanik umie to poprawnie zrobić.

Geometria zawieszenia to zestaw parametrów, który określa, jak każde z czterech kół ustawia się względem siebie lub jednej z umownych osi symetrii (geometrii) podwozia. Jeśli któryś z kątów się zmieni, auto będzie prowadziło się niestabilnie, może pojawić się też m.in. przyspieszone zużycie opon i (lub) elementów układu jezdnego.

Żeby tego uniknąć, powinniście kontrolować geometrię regularnie, np. raz na rok lub kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Ważne: samochód należy najpierw odpowiednio nie przygotować, gdyż ustawianie geometrii w aucie z pokrzywionymi felgami, niedopompowanymi oponami i niesprawnym zawieszeniem (luzy w układach kierowniczym lub jezdnym) nie ma najmniejszego sensu.

Jak czytać wydruk z badania geometrii podwozia?

Auto Swiat ustawienie geometrii 2

 

Najważniejsze parametry podczas pomiaru geometrii podwozia to:


- kąt pochylenia – określa położenie koła względem linii prostej poprowadzonej przez jego środek i prostopadłej do podłoża. A prościej? Czasem wystarczy stanąć przed lub za autem i sprawdzić, czy górna krawędź danego koła jest odchylona w kierunku „do wewnątrz” (ujemny kąt pochylenia, tzw. negatyw) czy „na zewnątrz” (dodatni kąt pochylenia).

Ogólnie rzecz biorąc, parametr ten wpływa na przyczepność koła podczas pokonywania łuków – im bardziej ujemny, tym opona lepiej przylega do podłoża i zapewnia lepsze własności dynamiczne. W przeciwieństwie do zbieżności kąta pochylenia koła zazwyczaj nie da się wyregulować (choć robi się to w autach sportowych), a najczęściej spotykana metoda to wymiana konkretnych podzespołów mechanicznych.

Kąt pochylenia można przestawić np. wówczas, gdy koło wpadnie w głęboką dziurę lub odbije się od krawężnika. Efekt to ściąganie na bok. Domyślne ustawienie w „cywilnym” aucie to delikatny „negatyw”;

- zbieżność – określa położenie kół względem tzw. osi symetrii pojazdu (zbieżność połówkowa) lub kół danej osi względem siebie (zbieżność całkowita). Jest to z reguły jedyny możliwy do ustawienia parametr – wartość zbieżności całkowitej najczęściej mieści się w przedziale od -3 do +7 mm (w przypadku zbieżności połówkowej podawane są też wartości w minutach kątowych!), co oznacza, że może ona być ujemna (koła rozbieżne, pojazd nieco nerwowo jedzie na wprost, ale chętnie skręca) lub dodatnia (koła są zbieżne, auto na wprost jedzie jak po szynach, ale gorzej skręca).

W „cywilnych” autach zbieżność ustawia się tak, żeby uzyskać neutralne i stabilne zachowanie na drodze – koła kierowane są domyślnie zwrócone delikatnie ku sobie. Zbieżność rozregulowuje się zazwyczaj wskutek zużycia materiału, np. elementów gumowo-metalowych, końcówek drążków itd. Efekt to najczęściej tzw. ząbkowanie i nierównomierne zużywanie się opon (przyczyną może być też niewłaściwe ciśnienie) i „przekrzywienie” kierownicy, ale nie ściąganie samochodu na bok!;

- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (nazywa się go tak nawet wtedy gdy, w danym aucie sworzeń nie występuje) kół kierowanych determinuje zachowanie podczas pokonywania ciasnych łuków – w autach przeznaczonych do sportu ustawia się inną wartość niż w „cywilnych” modelach. W przypadku kolumn resorujących nie ma możliwości regulacji, niekiedy daje się to zrobić w aucie z układem wahaczy.

Przygotuj auto do pomiaru geometrii podwozia!
Sam pomiar nie jest szczególnie trudny, o ile mamy do czynienia z fachowcem wyposażonym w odpowiedni sprzęt. Przed rozpoczęciem badania warto zadbać o następujące kwestie:- kontrola luzów i uszkodzeń zawieszenia oraz układu kierowniczego, a także stanu felg (czy są proste?) i ciśnienia w oponach;

- ustalenie wersji samochodu i rodzaju zawieszenia (np. sportowe, obniżone);

- kontrola ugięcia zawieszenia – bardzo istotny punkt, gdyż w przypadku większości nowoczesnych aut geometrię należy ustawiać w aucie, które zostało obciążone (lub odciążone!) w sposób zalecany przez producenta (np. pełny bak). Chodzi o uzyskanie odpowiedniej odległości poszczególnych elementów układu jezdnego od podłoża, a niezastosowanie się do tej procedury kończy się ustawieniem tylko pozornie właściwych wartości.

Po ustawieniu geometrii warto też skontrolować i ewentualnie na nowo skalibrować działanie systemów wspomagających, np. aktywnego tempomatu lub asystenta pasa ruchu. O konieczności kalibracji powinno informować urządzenie do ustawiania geometrii.

Naszym zdaniem - idzie wiosna, pora sprawdzić geometrię

Początek sezonu wiosenno-letniego to dobry moment na kontrolę geometrii zawieszenia. Zawsze skontrolujcie i ustawcie ją też po każdej większej ingerencji w układ kierowniczy i (lub) zawieszenie. Długotrwała jazda z nieprawidłowo ustawionymi parametrami może się skończyć nieciekawie nie tylko dla waszego auta, ale i dla was.

Na przykład mocno przestawiony kąt pochylenia któregoś z kół przedniej osi może w skrajnym wypadku doprowadzić do utraty panowania nad autem, a w najlepszym wypadku – do „wycięcia” opon. Nie żałujcie tych 80-100 zł na pomiar, naprawdę.

Artykół źródłowy:http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/kiedy-i-jak-nalezy-ustawic-geometrie-podwozia/zj63s4